قيام‌هاي‌منطقه‌بيداري‌اسلامي‌است‌نه‌توطئه‌آمريكايي

قيام‌هاي‌منطقه‌بيداري‌اسلامي‌است‌نه‌توطئه‌آمريكايي

«عليرضا زاكاني» در سرمقاله هفته‌نامه پنجره نوشت: با نگاهي به رخدادهاي منطقه مي توان دريافت كه شعارهاي اصلي مردم اسقاط نظام هاي وابسته به غرب و كسب استقلال است كه اوج تجلي آن را در تمسك به اسلام مي بينند و لذا بيداري اسلامي باعث بحران مشروعيت و مقبوليت سياسي براي پايگاههاي سياسي، فرهنگي و حتي امنيتي آمريكا و پيروان آن در منطقه شده است و از همين منظر اولا اين رويدادها هزينه هاي زيادي براي غرب داشته و در آينده نيز بايد شاهد هزينه هاي سنگين تري بود. و ثانيا با مطالبه اصلي مردم- كه نفي سلطه غرب و دست نشاندگان آن است- حكومت جايگزين در اين كشورها از ديكتاتورهاي حاكم وابسته تر به آمريكا نخواهد بود، ضمن اينكه بي شك دستاوردهاي حركت هاي مردمي تهديدي براي رژيم اشغالگر قدس بوده و از طرفي به خطر افتادن جايگاه نظامي و مشروعيت حضور نظامي آمريكا در كشورهاي منطقه را نيز به همراه خواهد داشت.



در ادامه اين يادداشت آمده است: «از جمله پيامدهاي ديگر نهضت هاي اخير براي آمريكا رسوا شدن بيش از پيش چهره دوگانه آمريكايي ها در سردادن شعار حقوق بشر و دموكراسي خواهي است چرا كه از نظر آنان جنايات اتفاق افتاده در ليبي، يمن و بويژه در بحرين مجاز شمرده شده زيرا كه خواست مردم مخالف منافع و سلطه طلبي آنان است.



به همين دليل آمريكا در چارچوب سياست تثبيت هژموني منطقه اي خود به دنبال سركوب جريانهاي اصيل بيداري اسلامي است ولي برخلاف ميلش امروز جريان هاي اصيل اسلامي در تمام كشورهاي اسلامي و عربي به مهمترين نيروهاي تاثيرگذار مبدل شده اند و جبهه مقاومت در برابر سلطه طلبي آمريكا را شكل داده اند و مطلوبتر اينكه باعث به هم خوردن ثبات و دوام و كارآمدي راهبردهاي غرب در سطح بين المللي و مديريت بحران ها از ناحيه آمريكا و متحدانش شده اند.



به نظر حركتهاي مردمي را توطئه آمريكا خواندن، جفاي در حق اسلام و خيانت به مسلمين در اين بزنگاه حساس مي باشد چرا كه حداقل ويژگي هاي بيداري اسلامي در منطقه- مثل انقلاب اسلامي در ايران- ضديت با حكومت هاي ضداسلامي كه ضديت با اسلام در حكومت هاي آنان نسبت به ساير كشورهاي اسلامي بيشتر است مشاهده مي شود.



اين حركتها در كشورهايي رخ داده است كه در اين كشورها حاكميت استبدادي و موروثي بوده و ويژگي ديگر آنها پيوند با استعمار و وابستگي اقتصادي آنها به توليدات و كمكهاي كشورهاي غربي و استعماري است و ضمن اينكه فساد اداري و فقر عمومي در آن جامعه ها بيداد مي كند تا جايي كه مبارك در كشوري كه درآمد عمومي مردم به طور ميانگين در حد يك دلار است؛ 80 ميليارد دلار سرمايه را از كشور خارج ساخته است.



به همين خاطر اسلام از خواسته هاي اساسي مردم است و در همه اين قيامها از نمادهاي اسلامي به كرات استفاده شده است. به عنوان نمونه نظرسنجي موسسه پيو در مصر نشان مي دهد كه در اين كشور نزديك به 95 درصد مردم از تاثيرگذاري اسلام بر سياست داخلي كشور خود استقبال مي كنند و 80درصد مردم از تاثيرگذاري ناچيز اسلام در ابعاد كنوني ناراضي هستند علاوه بر اينكه عزت خواهي ركن ركين ديگري است چرا كه مردم جهان عرب، يك تحقير تاريخي يكصد ساله را به دست غربيان تجربه كرده اند كه استثمار و استبداد، جنگ و اشغال، و از همه اين تحقيرها عظيم تر، ايجاد يك دمل چركي در قلب جهان عرب به نام اسرائيل بوده است. اكنون مهم ترين چالش غرب، پاسخگويي نسبت به اين تحقير تاريخي و بغض انباشت شده در جهان اسلام و جهان مستضعفين است.»




:: موضوعات مرتبط: بیداری اسلامی , ,
:: برچسب‌ها: عليرضا زاكاني"قيام‌هاي‌منطقه‌بيداري‌اسلامي‌است‌نه‌توطئه‌آمريكايي"سرمقاله هفته‌نامه پنجره نوشت ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : محمد احمدی
تاریخ : یک شنبه 3 شهريور 1392
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: