فلسفه پوشش در اسلام
مجموعهآثاراستادشهيدمطهرى ج19 434 بخش سوم:..... ص : 427
1. آرامش روانى.
نبودن حريم ميان زن و مرد و آزادى معاشرتهاى بىبند و بار هيجانها و التهابهاى جنسى را فزونى مىبخشد و تقاضاى سكس را به صورت يك عطش روحى و يك خواست اشباع نشدنى درمىآورد. غريزه جنسى غريزهاى نيرومند، عميق و «دريا صفت» است، هرچه بيشتر اطاعت شود سركشتر مىگردد، همچون آتش كه هرچه به آن بيشتر خوراك بدهند شعله ورتر مىشود. نمونۀ روشن آن صاحبان حرامسراها و سه هزار زنى است كه خسرو (پرويز) داشت. و هرگاه میل می کرد به فرمانروایان نامه می نوشت و مورد باب میلش را درخواست می کرد
أثر روانی این دریاصفتی: تقاضاى نامحدود خواه ناخواه انجام ناشدنى است و هميشه مقرون است به نوعى احساس محروميت. دست نيافتن به آرزوها به نوبه خود منجر به اختلالات روحى و بيماريهاى روانى مىگردد.
علت اينكه در اسلام دستور پوشش اختصاص به زنان يافته است اين است كهميل به خودنمايى و خودآرايى مخصوص زنان است. از نظر تصاحب قلبها و دلها مرد شكار است و زن شكارچى
2. استحكام پيوند خانوادگى.
اختصاص يافتن استمتاعات و التذاذهاى جنسى به محيط خانوادگى و در كادر ازدواج مشروع، پيوند زن و شوهرى را محكم مىسازد و موجب اتصال بيشتر زوجين به يكديگر مىشود.
فلسفه پوشش و منع كاميابى جنسى از غيرهمسر مشروع، از نظر اجتماع خانوادگى اين است كه همسر قانونى شخص از لحاظ روانى عامل خوشبخت كردن او به شمار برود؛ در حالى كه در سيستم آزادى كاميابى، همسر قانونى از لحاظ روانى يك نفر رقيب و مزاحم و زندانبان به شمار مىرود و درنتيجه كانون خانوادگى براساس دشمنى و نفرت پايه گذارى مىشود.
ازدواج در قديم پس از يك دوران انتظار و آرزومندى انجام مىگرفت و به همين دليل زوجين يكديگر را عامل نيكبختى و سعادت خود مىدانستند، ولى امروز كامجوييهاى جنسى در غيركادر ازدواج به حد اعلى فراهم است و دليلى براى آن اشتياقها وجود ندارد.
تفاوت آن جامعه كه روابط جنسى را محدود مىكند به محيط خانوادگى و كادر ازدواج قانونى، با اجتماعى كه روابط آزاد در آن اجازه داده مىشود اين است كه ازدواج در اجتماع اول پايان انتظار و محروميت، و در اجتماع دوم آغاز محروميت و محدوديت است. در سيستم روابط آزاد جنسى پيمان ازدواج به دوران آزادى دختر و پسر خاتمه مىدهد و آنها را ملزم مىسازد كه به يكديگر وفادار باشند و در سيستم اسلامى به محروميت و انتظار آنان پايان مىبخشد.
3. استوارى اجتماع.
كشانيدن تمتعات جنسى از محيط خانه به اجتماع، نيروى كار و فعاليت اجتماع را ضعيف مىكند. برعكسِ آنچه كه مخالفين حجاب خرده گيرى كردهاند و گفتهاند:
«حجاب موجب فلج كردن نيروى نيمى از افراد اجتماع است» بى حجابى و ترويج روابط آزاد جنسى موجب فلج كردن نيروى اجتماع است.
آنچه موجب فلج كردن نيروى زن و حبس استعدادهاى اوست حجاب به صورت زندانى كردن زن و محروم ساختن او از فعاليتهاى فرهنگى و اجتماعى و اقتصادى است و در اسلام چنين چيزى وجود ندارد. اسلام نه مىگويد كه زن از خانه بيرون نرود و نه مىگويد حق تحصيل علم و دانش ندارد- بلكه علم و دانش را فريضه مشترك زن و مرد دانسته است- و نه فعاليت اقتصادى خاصى را براى زن تحريم مىكند. اسلام هرگز نمىخواهد زن بيكار و بيعار بنشيند و وجودى عاطل و باطل بار آيد. پوشانيدن بدن به استثناى وجه و كفّين مانع هيچ گونه فعاليت فرهنگى يا اجتماعى يا اقتصادى نيست.
آنچه موجب فلج كردن نيروى اجتماع است آلوده كردن محيط كار به لذتجوييهاى شهوانى است.
آيا اگر پسر و دخترى در محيط جداگانهاى تحصيل كنند و فرضاً در يك محيط درس مىخوانند دختران بدن خود را بپوشانند و هيچ گونه آرايشى نداشته باشند بهتر درس مىخوانند و فكر مىكنند و به سخن استاد گوش مىكنند يا وقتى كه كنار هر پسرى يك دختر آرايش كرده با دامن كوتاه تا يك وجب بالاى زانو نشسته باشد؟ آيا اگر مردى در خيابان و بازار و اداره و كارخانه و غيره با قيافههاى محرّك و مهيّج زنان آرايش كرده دائماً مواجه باشد بهتر سرگرم كار و فعاليت مىشود يا در محيطى كه با چنين مناظرى روبرو نشود؟ اگر باور نداريد، از كسانى كه در اين محيطها كار مىكنند بپرسيد.
4. ارزش و احترام زن.
قبلًا گفتيم كه مرد بهطور قطع از نظر جسمانى بر زن تفوّق دارد. از نظر مغز و فكر نيز تفوّق مرد لااقل قابل بحث است. زن در اين دو جبهه در برابر مرد قدرت مقاومت ندارد، ولى زن از طريق عاطفى و قلبى هميشه تفوّق خود را بر مرد ثابت كرده است.
حريم نگه داشتن زن ميان خود و مرد يكى از وسائل مرموزى بوده است كه زن براى حفظ مقام و موقع خود در برابر مرد از آن استفاده كرده است.
اسلام زن را تشويق كرده است كه از اين وسيله استفاده كند. اسلام مخصوصاً تأكيد كرده است كه زن هر اندازه متينتر و باوقارتر و عفيفتر حركت كند و خود را در معرض نمايش براى مرد نگذارد بر احترامش افزوده مىشود.
:: موضوعات مرتبط:
مذهبی ,
,
:: برچسبها:
فلسفه پوشش در اسلام ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0