پرسش: برخي بيماران رواني شديد و حتي خانوادههاي آنها، که به روانپزشکان رجوع ميکنند، بدينسبب که شغل مناسبي ندارند و هزينة ويزيت و دارويشان ـ که گاهي طولانيمدت و حتي در تمام عمر استـ بسيار است، با دفترچة بيمة خويشاوندان نزد مشاور حاضر ميشوند. وقتي ما، مشاوران، برايشان توضيح ميدهيم که حق نداريم از بيمة ديگران استفاده کنيم، از ما ميرنجند و گمان ميكنند که آنان را درنمييابيم. بنابراين، درمان را قطع ميکنند. با قطع دارو و درمان، بيماري شدت مييابد و بينش آنها کم ميشود و گاهي دچار توهم و هذيان و سوءظن شديد ميشوند و ممکن است به خود يا ديگران آسيب جدي برسانند. آيا متخصص ميتواند اهم و مهم کند و در اين موارد استثنائاً از بيمة ديگران براي درمان بيماران استفاده کند؟ پاسخ: استفاده از دفترچة بيمة ديگران جايز نيست؛ هرچند بيمار و خانوادهاش رنجيدهخاطر شوند و يا دچار مشکلات ديگري گردند. البته در مورد سؤال که بيماري شديد است، روانپزشک و ساير افراد نيکوکار ميتوانند در مخارج او، که از مصاديق خير است، شرکت کنند و لازم است مسئولين مربوطه بودجهاي را به اين امر اختصاص دهند.[1]
پی نوشت : 1.سيدمحمدتقي علوي و محمدحسين قديري، مشاوره زير گنبد فيروزه اي(استفتائات فقهي در حوزه مشاوره و درمان درماني)، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني قم(ره)، ص127.
مراسم عيدالزهرا سؤال: حكم شرعى رفتن در مجالس نهم ربيع الاول كه در آن مجالس به خاطر شادى شيعيان شروع به لعن و نفرين به دشمنان اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ و مزاح كردن و لطيفه گفتن میکنند، چيست؟ مجلس تا چه حدّى بايد در شادى پيش برود؟معمولا در مراسم عيدالزهرا كف زدن، پايكوبى، رقص و حتّى امورى را كه جميع فقها صريحاً فتوا به حرمت آن دادهاند، را مستند به حديث رفع القلم كه ذيلا به آن اشاره میشود، جايز میدانید؟ «وَ اَمَرْتُ الْكِرامَ الْكاتِبينَ اَنْ يَرْفَعُوا الْقَلَمَ عَنِ الْخَلْقِ كُلِّهِمْ ثَلاثَةَ اَيّام مِنْ ذلِكَ الْيَوْمِ، وَ لا اَكْتُبُ عَلَيْهِمْ شَيْئَاً مِنْ خَطا يا هُمْ كَرامَةً لَكَ وَ لِوَصِيِّكَ» [1] آيا اين نوع احاديث از نظر سند معتبر است؟ و بر فرض اعتبار معناى حديث چيست؟ طبق اين روايت، اعمال مذكور اشكالى ندارد. آيا اين اعمال، جايز و موجب رضاى خدا و اهل بيت عصمت و طهارت است؟ در صورت عدم جواز، توجيه روايت رفع قلم چيست؟ پاسخ: آیت الله خامنه ای: هر عملى که وسيله سوء استفاده دشمنان اسلام يا موجب تفرقه بين مسلمين شود، حرام و ممنوع است. [2] آیت الله مکارم شیرازی: اين روايت از نظر سند اعتبارى ندارد؛ به علاوه مخالف كتاب الله است، و معاذ الله كه ائمّه معصومين(عليهم السلام) اجازه ارتكاب گناه به افراد در اين ايّام يا غير اين ايّام داده باشند و بر فرض اعتبار، معناى حديث اين است كه اگر كسى لغزشى از او سر زد خداوند او را میبخشد، نه اين كه عمداً آلوده گناه شود. [3] نیز استفتائی دیگر از ایشان آمده: اوّلا: روايتى با عنوان رفع قلم در آن ايّام مخصوص، در منابع معتبر نداريم. ثانياً: بر فرض، چنين چيزى باشد (كه نيست) مخالف كتاب و سنّت است، و چنين روايتى قابل پذيرفتن نيست، و حرام و گناه در هيچ زمانى مجاز نيست. همچنين سخنان ركيك و كارهاى زشت ديگر. و ثالثاً: تولّى و تبرّى راههای صحيحى دارد، نه اين راههای خلاف. [4] آیت الله بهجت: در حدّ مشروع و عدم احتمال وجود بيگانه، اشكال ندارد. [5] آیت الله صافی گلپایگانی: عيد الزّهراء با سائر ايّام در اين جهت فرقى ندارد و مورد رفع القلم نيست. @ آيت الله سيستاني: برگزاري مراسم عيد الزهرا به خودي خود اگر موجب تفرقه نشود، اشکال ندارد؛ و شرکت کردن در آن نيز اشکال ندارد، ليکن اگر در مجلس عيد الزهرا و به بهانه عيد الزهرا کارهايي که سبب ايجاد تفرقه و آدم کشي ميان مسلمانان میگردد، صورت بگيرد؛ برگزاري چنين مجالس و شرکت در آن حرام است جايز نيست.@ وی درباره لعن خلفای سه گانه فرموده اند: لعن کردن به خلفاي سه گانه و اهانت به مقدسات مذهبي ديگران و يا هر نوع رفتار و گفتاري ديگري که سبب ايجاد تفرقه و آدم کشي ميان مسلمانان میگردد، حرام است و از اين نوع اهانت به مقدسات ديگران بايد خود داري شود.@
پی نوشت : 1 . بحار الانوار، جلد 31، صفحه 125. 2 . آیت الله خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، مسائل فرهنگی و اجتماعی، مناسبتها، ولادتها و اعياد دينى. 3 . آیت الله مکارم شیرازی، استفتائات ج 3، احکام بیع، سؤال 470. 4 . آیت الله مکارم شیرازی، استفتائات ج 3، متفرقات، سؤال 1755. 5 . آیت الله بهجت، استفتائات، احکام موضوعات متفرقه، س 1862. 6 . آیت الله صافی گلپایگانی، استفتائات، جشن هاى مذهبى و مجالس مولودى 7 . سؤال تلفني از دفتر آيت الله سيستاني. (7836565-251). برگرفته از سایت پاسخگو دات آی آر. 8 . سؤال تلفني از دفتر آيت الله سيستاني. (7836565-251). برگرفته از سایت پاسخگو دات آی آر.
در سخنان پيشوايان عزت ، مطالبى بسيار درباره علل و عوامل عزت وارد شده است ، (10) عواملى كه در سايه آنها مى توان فرد را در چارچوب سيره نبوى تربيت كرد، عواملى كه با تدارك آنها فرد عزيز و در نتيجه نفوذناپذير، محكم ، راسخ و شكست ناپذير مى شود. اكنون به مهمترين اين علل اشاره مى شود. اطاعت خدا هيچ چيز چون بندگى و اطاعت از خدا آدمى را عزت نمى بخشد از پيام آور عزت روايت شده است كه فرمود:,......
عروسی شاد حلال مولودی خوانی افراد خوش صدا غذاها و میوه ها و شیرینی های خوشمزه(بدون اسراف) دعوت از لطیفه گوی حرفه ای تواشیح مسابقه های ابتکاری و بامزه اجرای نمایش های طنز با افراد ماهر مسابقه لطیفه و جوک گویی حلال خاطره گویی مربوط به عروسی موسیقی طبیعت مانند نغمه پرندگان، باران، امواج دریا و... ( موقع غذا، شروع مجلس) دست زدن متعارف و غیرلهوی و متعارف اتاق کودکان و برنامه های شاد کودکانه متنوع(کارتون، بازی، نقاشی، و...) نغمه ها و آوازهای غیر مطرب و غیر لهوی حرکت موزون و نمایشی غیرلهوی مانند کاتاهای ورزش های رزمی ، پانتومم، چوب بازی و... فیلم کمدی تقلید صدا با حفظ حرمت و رضایت افراد [1]
پی نوشت : [1]. ماهنامه خانه خوبان، بهمن 1391، شماره 49، ص44.
آسيبشناسی عرفان اسلامي)عرفان مثبت( سخت مسیری:جاده عرفان تاریک است و باریک، تأکید بر نسيهها و «نكن نكنها» و مرگ اندیش، ذم عشق مجازی سخت سخنی: سخنان مبهم، ناسلیس، ارشاد و امر و نهی مستقیم سخت نويسي: عبارت دشواری و ناسلیس سخت گذرانی: توصیه افراطی و زود هنگام به زهد و اجتناب از تعلقات به افراد مبتدی سختيابي: استادعرفان، جلسات و آثار، گران قیمت بودن سخت لقایی: دشواری ملاقات با عرفا و رهبران و اساتيد سخت وصالي: همه نمی توانند برسند، دور جلوه دادن خدا و مقام وصل سخت تصویری: چاپ بنر، پوستر و عکس بد شکل و قیافه از عرفا سخت پوشی: لباس زبر و خشن، و ناهماهنگ و... سخت و بدگِلی: استفاده از مبلغان بدگل سخت جوشی: دیر و بد جوشیدن با مردم سخت نوایی: اهمیت ندادن به صدای زیبا و دلنشین در جذب سخت ارضایی: مشکلات ازدواج، ازدواج را مقابل سیر و سلوک دانستن سخت طبعی: چهرة گرفته ، نهی از خندیدن، تأکید بر غم [1]
برخی از ویژگی های افراد هدفمند از نگاه اسلام اعتدال در تفریح درخواست عمر از خدا (براي بندگی) پذیرش مسئولیت در حد توان همنشینی و استفاده از عالمان نجام واجبات نرمی و مدارا با دیگران پیروی از الگوهای موفق اهتمام به امور مسلمانان
احساس ارزشمندی یک سخنران معروف در مجلسی که دویست نفر در آن حضور داشتند، یک اسکناس هزار تومانی را از جیبش بیرون آورد و پرسید: چه کسی مایل است این اسکناس را داشته باشد؟ دست همه حاضرین بالا رفت. سخنران گفت: بسیار خوب، من این اسکناس را به یکی از شما خواهم داد ولی قبل از آن می خواهم کاری بکنم. و سپس در برابر نگا ه های متعجب، اسکناس را مچاله کرد و پرسید: چه کسی هنوز مایل است این اسکناس را داشته باشد؟ و باز هم دستهای حاضرین بالا رفت. این بارمرد، اسکناس مچاله شده را به زمین انداخت و چند بار آن را لگد مال کرد و با کفش خود آن را روی زمین کشید. بعد اسکناس را برداشت و پرسید: خوب، حالا چه کسی حاضر است صاحب این اسکناس شود؟ و باز دست همه بالا رفت. سخنران گفت: دوستان ، با این بلاهایی که من سر اسکناس در آوردم، از ارزش اسکناس چیزی کم نشد و همه شما خواهان آن هستید. و ادامه داد: در زندگی واقعی هم همین طور است، ما در بسیاری موارد با تصمیمــاتی که میگیریم یا با مشکلاتی که روبرو میشویم، خم میشویم، مچالــه می شویم، خاک آلود میشویم و احساس می کنیم که دیگر پشیزی ارزش نداریم، ولی این گونه نیست و صرف نظر از این که چه بلایی سرمان آمده است هرگز ارزش خود را از دست نمیدهیم و هنوز هم برای افرادی که دوستمان دارند، آدم پر ارزشي هستيم. [1]
پی نوشت : [1] . نرم افزار نیشها و نوش ها، سایت اسک دین دات کام
سؤال: شخصى، كه زندگى عادى خود را مىگذرانده، ناگهان دچار مشكلات عديده مىگردد! يكباره افسردگى، ناراحتىهاى عصبى، كم خوابى و بىحوصلگى، نظم زندگىاش را از هم مىپاشد! با مراجعه به چند پزشك متخصّص اعصاب و روان، نه تنها هيچ گرهى از كار او گشوده نمىشود، بلكه روز به روز حالش بدتر مىشود، تا بالاخره از مراجعه به پزشك نااميد، و به يك ساحر معروف مراجعه مىكند
روز اوّل اين ماه: علما گفته اند مستحب است، به شكرانه هجرت موفّقيت آميز رسول خدا(صلى الله عليه وآله) اين روز را روزه بگيرند و صدقه و انفاق و احسان نمايند،(1) و همچنين زيارت آن بزرگوار، در اين روز مناسب است. ▼
روز اوّل اين ماه: علما گفته اند مستحب است، به شكرانه هجرت موفّقيت آميز رسول خدا(صلى الله عليه وآله) اين روز را روزه بگيرند و صدقه و انفاق و احسان نمايند،(1) و همچنين زيارت آن بزرگوار، در اين روز مناسب است. مرحوم «سيّد بن طاووس»، دعايى را براى اين روز در كتاب اقبال نقل كرده است.(2)
روز دوازدهم: در اين روز دو ركعت نماز مستحب است كه در ركعت اوّل بعد از حمد، سه مرتبه سوره «قل يا ايّها الكافرون» و در ركعت دوم بعد از حمد، سه مرتبه سوره «توحيد» خوانده شود.(3)
روز هفدهم: همان گونه كه قبلا گفته شد اين روز مطابق نظر مشهور علماى اماميّه، روز ولادت رسول خدا(صلى الله عليه وآله) و همچنين ميلاد امام صادق(عليه السلام)است و روز بسيار مباركى است و داراى اعمالى مى باشد: 1) غسل; به نيّت روز هفدهم ربيع الاوّل.(4) 2) روزه; كه براى آن فضيلت بسيار نقل شده است، از جمله در رواياتى از ائمّه معصومين(عليهم السلام)آمده است: كسى كه اين روز را روزه بدارد، خداوند براى او ثواب روزه يكسال را مقرّر مى فرمايد.(5) 3) دادن صدقه، احسان نمودن و خوشحال كردن مؤمنان و به زيارت مشاهد مشرّفه رفتن.(6) 4) زيارت رسول خدا(صلى الله عليه وآله) از دور و نزديك; در روايتى از آن حضرت آمده است: هر كس بعد از وفات من، قبرم را زيارت كند مانند كسى است كه به هنگام حياتم به سوى من هجرت كرده باشد، اگر نمى توانيد مرا از نزديك زيارت كنيد، از همان راه دور به سوى من سلام بفرستيد (كه به من مى رسد).(7) 5) زيارت امير مؤمنان، على(عليه السلام) نيز در اين روز مستحب است با همان زيارتى كه امام صادق(عليه السلام) در چنين روزى كنار ضريح شريف آن حضرت(عليه السلام) وى را زيارت كرد.(8) 6) تكريم، تعظيم و بزرگداشت اين روز بسيار بجاست، مرحوم «سيّد بن طاووس»، در اقبال، در تكريم و تعظيم اين روز به خاطر ولادت شخص اوّل عالم امكان و سرور همه ممكنات حضرت نبىّ اكرم(صلى الله عليه وآله) سفارش بسيار كرده است.(9) بنابراين، سزاوار است مسلمين با برپايى جشن ها و تشكيل جلسات، هرچه بيشتر با شخصيّت نبىّ مكرّم اسلام(صلى الله عليه وآله)، سيره و تاريخ زندگى او آشنا شوند و از آن، براى ساختن جامعه اى اسلامى و محمّدى بهره كامل گيرند.
1. اقبال، صفحه 592. 2. همان مدرك، صفحه 596. 3. همان مدرك، صفحه 599. 4. فلاح السائل، صفحه 61. 5. اقبال، صفحه 603. 6. همان مدرك. 7. همان مدرك، صفحه 604. 8. همان مدرك، صفحه 608. 9. اقبال، صفحه 603
عبادتها الف - نماز ب - نماز شب ج - روزه د - ياد خدا و انس با او ه - تلاوت قرآن و - درخواست شادمانى از خداوند عناصِر مادى و لذّتهاى طبيعى الف - خوردن گوشت ب - خوردن كدو ج - نوشيدن سركه د - به كارگيرى رنگ زرد ه - استحمام و - خوابيدن ز - انگشتر فيروزه به دست كردن ح - و اين چند كار(بوی خوش، لباس لطیف، عسل، نگاه به سبزه زار، سوارکاری، خواندن سخنان دل نشین و حکیمانه، شستن سر با گل خطمی، گفتگو با مردان، شنا، پیاده روی ) عوامل غير ارادى الف - پيوند روحى ب - الهام فرشته [1]
پی نوشت : [1] . محمدی ری شهری، محمد، الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث، دارالحدیث، 1391، ص304- 355.
عوامل کم حافظگی و فراموشی در احادیث 1. انجام گناهان 2. خوردن ترشيها 3. خنده زياد و بلند 4. بي احترامي به استاد 5. خوردن زياد پنير 6. بوييدن بوهاي بد 7. خوردن و آشاميدن در حال جنابت 8. خوردن غذاي داغ 9. زياده روي در مباشرت جنسي [1]
نقش مخرب فیلمهای مستهجن در بحث تجویز تماشای فیلمهای جنسی یا سخنهاى تحريك كننده مثل سخن درباره زن و مرد غريبه برای زوجینی که یکی از همسران یا هر دو به سردمزاجی و بی میلی جنسی مبتلا هستند دیدگاه های متفاوتی وجود دارد. این امر ممکن است در برخی موارد خاص در کوتاه مدت موجب تحریک جنسی شود اما در درازمدت به عللی که به آن اشاره می شود به از هم گسیختگی روابط زناشویی میانجامد: کاهش اعتماد به نفس: تماشای فیلمهای جنسی با توجه به رفتارهای اغراق آمیز بازیگران کم کم باعث میشود زوجین درباره طبیعی بودن عملکرد جنسی خود دچار تردید شوند و خود را بسیار ضعیفتر از آنچه هستند، بپندارند و از روابط زناشویی بیش از گذشته فاصله بگیرند. جذابیتهای منفی وکاذب: جذابیتهای اغراق آمیز و تصنعی چنین فیلمهایی گاهی باعث میشود جذابیتهای همسر، کمرنگ شده و با تشدید بی میلی جنسی همسر، میزان فعالیت جنسی زوجین از مقدار فعلی نیز کمتر شود. روند تقلید: برخی رفتارهای بازیگران این فیلمها با وجود جذابیتهای بصری، گاه بسیار دردناک و آسیب زننده است و زوجین ناآگاه که سعی در تقلید از آن دارند، موجب بی رغبتی همسر به روابط زناشویی می شود. ایجاد وابستگی: هرچند در ابتدای امر ( به توصیه افراد نا آگاه ) زوجین به قصد بهبود روابط به تماشای چنین فیلمهایی مینشینند اما در ادامه، یکی از زوجین یا هر دو متوجه میشوند که اگر در گذشته وقتی را برای در کنار هم بودن صرف میکردند اکنون همه یا بخشی از آن وقت را برای دیدن انواع و اقسام فیلمهای مستهجن پر میکنند و به این ترتیب، فیلمهایی که قرار بود باعث نزدیکی بیشتر زوجین به یکدیگر شود اکنون عاملی برای فاصله بیشتر آنها از یکدیگر شده است. زندگی خود را با اطلاعات نادرست و انحرافی در زمینه مسائل جنسی به تباهی نکشید. [1] فیلم تحریک جنسی سؤال: آیا زن وشوهر برای تحریک جنسی، می توانند به فیلم های سکس و مبتذل نگاه کنند؟ همه مراجع (به جز تیریزی):خیر، تحریک شهوت به وسیله فیلم های مبتذل و جنسی جایز نیست. تبریزی: نگاه به فیلم های که باعث تحریک شهوت بر حرام و یا ترویج فساد در جامعه می شود، جایز نیست. [2] تماشای فیلم های شهوت انگیز سؤال: آيا در مشاهده فيلمهاى شهوتانگيز، بين فرد متأهل و مجرد تفاوتى دارد؟ همه مراجع: نگاه به فيلمهاى محرك و شهوتانگيز، جايز نيست و بين مجرد و متأهل تفاوتى ندارد. [3]
پی نوشت : 1 . سایت آشنای محبوب 2 . خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س1203. صافی :جامع الاحکام ج2 س:1329؛نوری استفتائات ج2 س 554 سیستانی، سایت دفتر وحید، بهجت، امام، فاضل، مکارم.تبریزی: صراط النجاه ؛ج5 ؛س1129 وج1 س:894 به نقل از احکام نگاه و پوشش، سیدمجتبی حسینی، ص60. 3 . آيت اللّه خامنهاى، اجوبة الاستفتاءات، س1199؛ آيت اللّه سيستانى، ,sistani.org (فيلم)، س7؛ آيت اللّه تبريزى، صراط النجاة، ج6، س1422؛ آيت اللّه صافى، جامعالاحكام، ج2، س1329؛ آيت اللّه نورى، استفتاءات، ج2، س554؛ دفتر آيات عظام امام خمينى، مكارم، وحيد، بهجت، فاضل. به نقل از احكام نگاه و پوشش، سيد مجتبي حسيني، ص61.
گاهي برخي از مخالفات شيعة اماميه اشكال ميكنند كه اگر آن طوري كه شما ميگوييد، امامت از اصول دين است و امامان بعد از رسول خدا«صلي الله عليه و آله» دوازده نفر از ذريّة رسول خدايند، و اين مسأله از اهميّت فراواني برخوردار است، چرا در قرآن سخني از امامت به ميان نيامده است؟ چرا نام ائمة اهل بيت و مقام پيشوايي و امامت آنان در قرآن به طور صريح نيامده است؟ اگر آن چنان كه شيعه ميگويد؛ امامت از اهميّت به سزايي در جامعه برخوردار است، بايد به طور صريح در قرآن آمده باشد. در حالي كه چنين نيست. ما در صدد آنيم كه در اين بحث به اين مسأله بپردازيم.
پيش از ورود به بحث نماز، از آنجا كه «عبادت»، روح نماز است، اندكى درباره عبادت و بندگى بحث مىكنيم و از معنى و فلسفه و ابعاد گوناگون آن با شما سخن مىگوييم
چون دروغ گناهى است كه نياز به زمان و مكان و قدرت و پول و وسيلهاى ندارد، انسان زود گرفتار آن ميشود. چه افراد نااهلى كه به خاطر وعدههاى دروغى كه به مردم ميدهند، مردم را با خود همراه و بر آنان حكومت ميكنند.
بسم الله الرحمن الرحيم. درسهايى از قرآن وطبيعت. اول كه خداوند همين طبيعت را كلاس خداشناسى گذاشته است. دائم گفته نگاه كن. به طبيعت نگاه كن. به زمين، به دريا، به ماه، به خورشيد، به شتر، به ميوه، به برگ، به گياه، به باران، يعنى طبيعت راهى براى توحيد است.
مجموعهآثاراستادشهيدمطهرىج19223رعايت جانب زن در مسائل مالى .....ص : 220
اسلام به شكل بىسابقهاى جانب زن را در مسائل مالى و اقتصادى رعايت كرده است. از طرفى به زن استقلال و آزادى كامل اقتصادى داده و دست مرد را از مال و كار او كوتاه كرده و حق قيمومت در معاملات زن را- كه در دنياى قديم
-قانون گذار در شریعت اسلام، بر خلاف قانونگذاران غربی، پروردگار دانا، عادل، مهربان و حکیم است که به تمام زوایای پنهان و نها جهان به ابعاد گوناگون شخصیت انسان سیطره دارد
آیا دین یک مقوله خشنی است ؟ یا اینکه دین سرشار از لطافت و زیبایی است ؟
همه کرامت و لطف است شرح یزدان . حافظ لطیف می گوید : دین خدا سراپا لطف است . سراپا لطیف است . دقیقا مثل گل نرگس است . شما گل نرگس را دیده اید . هیچ تیغی ندارد . به امام زمان گل نرگس می گویند . یک جهت به خاطر مادرشان است ولی یک جهت هم بخاطر این است که وقتی این مرد
مفهوم عبادت و عبودیت چیست ؟
بحث عبودیت و بندگی همان طور که شما اشاره کرده اید و در آیات قرآن هم داریم، آفرینش هستی برای بندگی خداست و درآیات قرآن می خوانیم که ما در هر امتی اگر پیامبری فرستادیم ، همه یک حرف مشترک داشتند و آن این بود که بندگی خدا را بکنید. شخصیت هایی مثل حضرت علی (ع)و...
من کلمه تربیت را از نظر مفهوم دین نفی میکنم . البته اصطلاحات ارزشمندی است و گاهی هم در معانی خوبی استفاده میشود . این کلمه در قرآن کریم به این معنی بکار نرفته است . ما تعبیری نداریم که پیامبران ما ، مربی هستند . برخی از شقوق تربیت را در مفاهیم دینی داریم : آنجایی که از کلمه ی رب و ربوبیت الهی استفاده میشود . چون کلمه ی رب که تربیت هم از آن گرفته شده
من هم فکرمی کنم مبعث حضرت رسول موضوع خوبی است و مردم کشور با اینکه مسلمان هستند و سالها است از وقتی که بدنیا می آیند و از مادر شیر می خورند و با نغمه های پدر آشنا می شوند ، از اسمهایی که روی فرزندانشان می گذارند گرفته تا راه و روش زندگی ، ایشان همیشه با این مفاهیم و معانی زیبا عجین بوده است . هنگامی که پدر می خواهد از زمین بلند شود می گوید :
نـام زكـريـا در چـهارسوره از قرآن كريم ذكر شده كه به ترتيب عبارتند از سوره هاى آل عمران ، انعام ،مريم و انبيا. در سوره انعام فقط به ذكر نام آن حضرت در ضمن ساير انبيا اكتفا شده ،ولى در آن سه سوره ديگر، شمه اى از احوالات او نيز ذكر شده است . در سوره آلعـمـران ،داسـتـان كـفـالت آن حـضـرت از مريم دختر عمران و مادر عيسى و دعايى كهبراى فـرزنـد دار شدن خود كرد و مژده فرشتگان به ولادت يحيى و ساير مطالب مربوط بهآن حضرت اين گونه ذكر شده است :
ختامه مسك درباره((سيرت))و((آثار))امام مهدى (عجل اللهتعالى فرجه الشريف )، مطالب متعددى دست ما رسيده است در پايان و به عنوان((ختامه مسك))به برخى از آنهااشاره اى كوتاه داشته باشيم . سيرت روش ، رفتار و سيرتامام مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشريف ) از دو جهت قابل بررسى است ؛ يكى در((عصر غيبت
میلاد کریم اهل بیت . مظهر بخشش و جود و بزرگواری . خداوند همه را مشمول جود و کرامت آن حضرت قرار دهد . روایت از پیامبر : لوکان الحلم رجلا لکان علیا ( اگر حلم به شکل انسانی درآید...) لو کان الحسن هیبه لکان فاطمه لو کان الحیاء صوره لکان الحسین لو کان العقل صوره ( اورجلا ) لکان الحسن . البته همه این صفات خوب در همه اهل بیت بوده است ( آنچه همه خوبان همه داشتند آنها یکجا داشتند ) ولی با توجه به شرائط زندگی برخی از آنها برخی از صفات نمود بیشتری یافته است
برخی از مکاتب باستان و دانشمندان قدیم زن را درمرتبۀ انسانی و همتای مرد نمی دانستند. کتاب مقدس یهود: عهدعتیق، حوا را عامل گناه اولیۀ آدم و مسؤول خروج وی از بهشت می داند. مردان یهودی در دعای صبحگاهی از خداتشکر می کنندکه آنان را زن نیافریده است.
تذكر: فرق است بين زندانى كردن زن در خانه و بين موظف دانستن او به اينكه وقتى مىخواهد با مرد بيگانه مواجه شود پوشيده باشد. در اسلام محبوس ساختن و اسير كردن زن وجود ندارد. حجاب در اسلام يك وظيفهاى است
برای دختران 4 ساله با پوششی بسیار زننده که بین دختران 3-2 ساله نیز خیلی رواج دارد. یک نوجوان از ایالت ویرجینای آمریکا: خیلی منزجر کننده است که دختران کوچک به وسیلۀ این اسباب بازی ها تشویق می شوند که بسیار بزرگ تر ا زسن خود رفتار کنندمثلا لباسی بپوشند که برای مردان جذابیت داشته باشد. دو دختر در کوچه ما (5و 7ساله) یک روز وقتی عده ای پسر را دیدند که نزدیک خانه توپبازی می کنندلباس شیک پوشیدند ، با آرایش و کیف به دست، در مقابل پسر ها به خودنمایی پرداختند.
حیا فطری انسان است لذا در روایات : الحیا خیر کله یکف ذا الدین و من لا دین له عن القبیحدر قرآن هم فرموده کره الیکم الکفر و الفسوق و العصیان . درروایت : به آدم سه چیز عرضه شد تا انتخاب کند عقل دین و حیا آدم عقل را انتخاب کرد و آندو نیز گفتند ما می مانیم . الحیا زینه .
نکات هر زمانی امام زمان دارد والا روایت فوق معنینخواهد داشت
اللاهم عرفنی نفسک ...
السلام علیک یا عین الحیوهچرا امام زمان به آب تشبیه شده است
البرهان في تفسير القرآن، ج5، ص: 448
قُلْ أَ رَأَيْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ ماؤُكُمْ غَوْراً فَمَنْ يَأْتِيكُمْ بِماءٍ مَعِينٍ [30]علي بن إبراهيم، قال: حدثنا محمد بن جعفر، قال: حدثنا محمد بن أحمد، عن القاسم بن العلاء، قال: حدثنا إسماعيل بن علي الفزاري، عن محمد بن جمهور، عن فضالة بن أيوب، قال: سئل الرضا (عليه السلام) عن قول الله عز و جل: قُلْ أَ رَأَيْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ ماؤُكُمْ غَوْراً فَمَنْ يَأْتِيكُمْ بِماءٍ مَعِينٍ فقال (عليه السلام): «ماؤكم أبوابكم، أي الأئمة (عليهم السلام)، و الأئمة أبواب الله بينه و بين خلقه فَمَنْ يَأْتِيكُمْ بِماءٍ مَعِينٍ يعني بعلم الإمام».
10940/ [4]- محمد بن يعقوب: عن علي بن محمد، عن سهل بن زياد، عن موسى بن القاسم بن معاوية البجلي، عن علي بن جعفر، عن أخيه موسى بن جعفر (عليهما السلام)، في قول الله عز و جل: قُلْ أَ رَأَيْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ ماؤُكُمْ غَوْراً فَمَنْ يَأْتِيكُمْ بِماءٍ مَعِينٍ، قال: «إذا غاب عنكم إمامكم فمن يأتيكم بإمام جديد؟».از جمله شخصی منافق با شنیدن این آیه گفت من با زور بازوی خود آب می آورم خوابید وقتیاز خواب بیدار شد کور بیدار شد کور باطن بود کور ظاهرهم شد
در ذیل آیه فوق روایاتی هست که مائ معین حضرت مهدی سلام الله علیه است .
زنده بودن همه موجودات به آب است وجعلنا من الماء کل شئ حی
صدقه مرگ را به تاءخير مى اندازد از((آقاى سيدمحمد رضوى))(9)شنيدم كه فرمودند زمانىكه مرض سختى عارض دائى بزرگوارشان مرحوم آقاى ميرزا ابراهيم محلاتى شد، به طورىكه اطبا از معالجه ايشان اظهار ياءس كردند، امر فرمودند كه مرضشان را به عالم ربانىمرحوم((حاج شيخ محمد جواد بيدآبادى))كهمورد علاقه و ارادت جناب ميرزا بودند، خبر دهيم ، ما هم به اصفهان تلگراف كرديم ومرحوم بيدآبادى را از مرض سخت ميرزا با خبركرديم ، فورا جواب دادند مبلغ دويستتومان صدقه دهيد تا خداوند شفا عنايت فرمايد.